Pak een gitaar! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu Pak een gitaar! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu

Pak een gitaar!

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

25 Januari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Dit is een gevleugelde uitspraak van Leo wanneer onze zonen als kind, (soms nog) ik verveel me riepen, of ik heb niets te doen. Helaas is er geen gitarist bijgekomen in huize Faessen.

Hier komen de kinderen uit school, eten en pakken een muziek instrument, ze leren elkaar spelen. De jongsten spelen op de ketipung, dit moeten ze ongeveer een jaar doen. Ze mogen geen drumstel of gitaar aanraken voordat ze de ketipung onder de knie hebben.
Sinds ik hier ben en hun dus een beetje verpest, spelen ze veel rummikub, maar de ketipung staat ernaast, wanneer ze moeten wachten, slaan ze erop. Zo grappig.

Mijn mobiel is stuk, dus ik kan niet appen. Mas Oubert heeft een nieuwe gehaald, maar gaat er morgen mee terug omdat internet niet werkt.
Mas Oubert moet hem halen, ik heb hier het verkeerde kleurtje, dus betaal alitjd meer. Mas Oubert is een echte Javaanse jongen, hij is er op geselecteerd. Bu Dedeh is half chinees en zelfs dan kan het zijn dat zij meer betaald. De enige reden is dat ze altijd denken dat we meer geld hebben, en meestal is dit ook zo. Dus ik vind het positieve discriminatie. Je moet het gewoon weten. Dus ik heb een nieuwe telefoon (eerste in mijn leven,( altijd " afdankertjes" gekregen voor een mooi prijsje.

Vanmiddag dronk ik op mijn kamer thee het hele huis begon te schudden, een heel hard geluid, heel eng, eventjes rustig en daar begon het weer te schudden. Flinke aardbeving.Iedereen liep naar buiten, geen sprankje paniek. Ze vonden het prachtig dat ik nog witter keek. Voor de uitbraak van de Merapi, was er ook een aardbeving vertelde ze mij opgewekt. En ik moest er rekening mee houden dat er nog een beving komt, het blijft nooit bij een. Ze hadden zo'n pret dat ik nog een schepje bovenop mijn "angst" gooide.

Vanavond ben ik met de hele club aleen, Bu en man zijn naar een bruiloft.
Ze willen spelletjes avond met muziek, en haren stijlen. U vraagt, ik draai.......

Morgen Bingo, daar hebben ze het al de hele week over.
Albert en (geadopteerd) dochtertje komen mee spelen.

Goed weekend allen!!








  • 25 Januari 2014 - 13:11

    Niko:

    Hoi Jacqueline,
    Indonesiërs zijn met Keroncong-, en Gamelan muziek opgegroeid. Iedereen speelt daar wel een instrument. De ketipung is een specifiek Javaans instrument. Deze trommel-soort wordt bij Gamelan gebruikt. Het is kenmerkend voor de Javaanse muziekstijl.
    Als je Java bezoekt krijgt je ongetwijfeld met Gamelan te maken!

    Salam,
    Niko

  • 26 Januari 2014 - 13:28

    Madeleine:

    eng hoorrrrrrrrrrrrrrrr kan me wel iets voorstellen bij de reactie van kinderen, die gekke blanda,

    kussssssssssssssssssss

  • 26 Januari 2014 - 19:20

    Niko:

    Hoi Leo,
    Jacqueline werd opgeschrikt door een aardbeving. Leo geen paniek, blijkbaar is Jacqueline de enigste persoon die zich hierover druk heeft gemaakt. De kinderen lachen er om, omdat zij dit gewend zijn. Jacqueline hopelijk ben je van de schrik hersteld!
    Indonesië ligt grotendeels op de “Ring of Fire” er zijn jaarlijks honderden aardbevinkjes. Indonesië telt ca.100 actieve vulkanen, zoals op Java de Merapi.
    Grtz Niko

  • 27 Januari 2014 - 09:15

    Trees Collard:

    Ha Jacqueline
    Ook nog een beving meegemaakt,je maakt het wel allemaal mee!!
    Leuk te lezen dat de meeste kinderen muzikaal zijn,en al een instrument bespelen.
    Ja op Java hoor je veel gamelan!!
    Klinkt wel mooi,maar niet teveel.
    Gr Trees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Goede mensen, op deze site kunnen jullie mij volgen op mijn reis naar Djok Jakarta. Ik ga daar 2 maanden meedraaien in een weeshuis, Victorie genaamd. Hier wonen 30 kinderen vanaf 10 tot 18 jaar. Ik ga ervaring en kennis opdoen/delen. Momenteel werk ik bij Bijzonder Jeugdwerk Brabant in Deurne, waar ik op een groep10 jongens in de leeftijd van 15 tot 18 jaar begeleid. Deze jongens zijn door verschillende omstandigheden tijdelijk uit huis geplaatst. Ik verheug me om op 2 januari te vertrekken. Ik hoop samen met jullie mooie en leerzame ervaringen te delen. Tot spoedig. Hartelijke groet, Jacqueline

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 24268

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 20 Februari 2014

Weeshuis Victorie

Landen bezocht: