girls talk en the day after - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu girls talk en the day after - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu

girls talk en the day after

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

15 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Gistermiddag voor de meiden girls talk georganiseerd. Met bu Dedeh alles klaargezet: lekkers, minum, prijsjes (nog over van de bingo) De meiden kwamen boven en gingen stilzwijgend op de stoelen zitten. Ze vonden het spannend. Ze zijn niet gewend aan een "kring gesprek". Hilarisch om te zien hoe ze er bij zaten. Met Bu afgesproken dat ik met een spel start om de boel los te weken.

Spel: Hoe goed kennen ze elkaar? Een meisje geblinddoekt op de stoel. Zij stelt vragen aan een ander uitgekozen meisje. Zij mag alleen antwoorden met uhhhh= ja en uh uh = is nee.
Even onwennig maar dan breken ze los. Ze schreeuwen het uit van de pret.Goed geraden=prijs!!!!

Daarna wat gegeten en gedronken. Bu wilde het onderwerp sexualiteit,(o.a menstruatie, homo sexualiteit etc.) bespreken. Ze gaf mij het woord, hahaha.

Om een lang verhaal kort te maken was het een waardevolle middag.Ik heb ze proberen duidelijk te maken dat wat ik vertel hoort bij de Ned. cultuur, dat ik begrijp dat het in Indonesie niet gebruikelijk is om dit bespreekbaar te maken in een groep, maar het voor iedereen, waar je ook vandaan komt, moeilijk is om hier samen over te praten. Doch wil ik ook iets vertellen over hoe we hier in Ned. mee omgaan. De oortjes waren gespitst. Ik heb ook WEER veel geleerd van hen.
Tenslotte heb ik ze hartelijk bedankt dat ze zich zo open stelden. De mannen die zij in hun leven ontmoeten mogen hun verdienen, het zijn sterke dames! Dat heb ik ze op het hart gedrukt.

Vannacht als een blok geslapen, de Kelud ook. Dreiging blijft, maar daar liggen ze hier niet wakker van. Life goes on. Het is wel een vreselijke strop voor de economie. Maar vooral voor de man/vrouw op de straat. Die raken hun waar en eten niet kwijt. Ik neem dadelijk de bus met een aantal kinderen om de stad vanachter de raam te bekijken.

Vlieg verkeer ligt stil tot maandag. Scholen gaan een week dicht.

Nog steeds wunschlos glucklich, wel met een beetje meer stof......je kunt hier bijna niet anders omdat allen zo relax blijven en zijn. Behalve Bu Dedeh, zij is van nature een stress kip (op z'n hollands uitgedrukt). Ze wil alles onder controle houden, dat kost haar veel energie. We hebben het er vaak over. Ze wil wel een half jaar met mij ruilen, ze vindt mij veel meer Indonesisch in doen en laten dan zij zelf. Zij houdt van cepat cepat!!

Ik houd jullie van alles op de hoogte.

  • 15 Februari 2014 - 10:08

    Trees Collard:

    Goede morge Jacqueline
    Wat een leuke aktiviteit girlstalk.en los te maken met een spel.
    Ja en over bepaalde onderwerpen word in Ind.niet over gepraat dat is wel duidelijk ,maar jij krijgt het klaar daar!!Sjapoo!!over de Kelud was nog op tv hier wat een stof!!!
    stofmaskers op ??
    Nog veel plezier de laatste dagen !!!liefs Trees en Djon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Goede mensen, op deze site kunnen jullie mij volgen op mijn reis naar Djok Jakarta. Ik ga daar 2 maanden meedraaien in een weeshuis, Victorie genaamd. Hier wonen 30 kinderen vanaf 10 tot 18 jaar. Ik ga ervaring en kennis opdoen/delen. Momenteel werk ik bij Bijzonder Jeugdwerk Brabant in Deurne, waar ik op een groep10 jongens in de leeftijd van 15 tot 18 jaar begeleid. Deze jongens zijn door verschillende omstandigheden tijdelijk uit huis geplaatst. Ik verheug me om op 2 januari te vertrekken. Ik hoop samen met jullie mooie en leerzame ervaringen te delen. Tot spoedig. Hartelijke groet, Jacqueline

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 24231

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 20 Februari 2014

Weeshuis Victorie

Landen bezocht: