gedicht: Fortschritt - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu gedicht: Fortschritt - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu

gedicht: Fortschritt

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

07 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Vanmorgen werd ik wakker en dacht: ik ga een dagje "spijbelen" van school. Ik ben al 2 dagen een beetje moe en in een melancholische stemming. Veel indrukken, het afscheid komt dichter bij, daarnaast verheug ik me om mijn dierbaren terug te zien. Dubbele gevoelens en toch: " Wunschlos Glucklich".

2 Maanden terug ben ik met vriendin Ryu naar een expositie geweest van Gijs Frieling. "Vooruitgang" genaamd. (prachtig, aanrader) in het Valkhof museum in Nijmegen.

Leo en ik zijn germanofielen en(voor mij) niets mooier om de duitse taal te gebruiken om gevoelens te duiden.

In de folder van Gijs Frieling stond dit gedicht van Rainer Maria Rilke aan wie hij de titel van zijn expositie ontleend heeft.
(trema's moet je zelf plaatsen, staan hier niet op toetsenbord).

Fortschritt:

O, das neue Freunde ist nicht dies,
dass Maschinen uns die Hand verdrangen.
Lasst euch nicht beirm von Ubergangen,
bald wird schweigen, wer das "Neue" pries.

Denn das Ganze ist unendlich neuer,
als ein Kabel und ein hohes Haus.
Seht die Sterne sind ein altes Feuer.

un die neuem Feuer loschen aus.
Glaubt nicht, dass die langsten Transmissionen
schon des Kunfigten Rader drehn.
Denn Aenonen reden mit Aenonen.

Mehr als wir erfuhren ist geschehen.
Und die Zukunft fasst das Allerfernste
rein in eins mit unserem innern Ernste.

En een tweede gedicht ook uit :" Fortschritt"

Und wieder rauscht mein tiefes Leben lauter,
als ob es jetzt in breitern Ufern ginge.
Immer verwandter werden mir die Dinge
Und alle Bilder immer angeschauter.
Dem Namenlosen fuhl ich mich vertrauter.
Mit meinem Sinnen, wie mit Vogeln, reiche
ich in die windigen Himmel aus der Eiche,
und in den abgebrochenenen Tag der Teige
sinkt, wie auf Fisher stehend mein Gefuhl.

Liefs Jacqueline



  • 07 Februari 2014 - 10:11

    Trees Collard:

    Goede morge Jacqueline
    Wat een mooi gedicht ja het abschied komt der aan voor je,maar je gaat nog wat leuke dingen doen lees ik naar de Komodo eilanden,met de grote varanen!!,en al je energie die je bij de kinderen hebt overgebracht ,met je vele aktieviteiten.
    Ze gaan je zeker missen ,maar hier ook natuurlijk !!!We zijn benieuwd naar de verhalen .
    Gr Trees!!

  • 07 Februari 2014 - 16:12

    Teman2 Dari Belanda:

    Ibub Dedeh,
    Silakan menterjemahkan ini pantun untuk Jacqueline.

    Y. Nindito
    Terlintas di benak ini
    Kuingin wanginya tak pergi
    dari haribaan baju hangat ini
    Wangi yang semerbak dan sungguh manis
    Namun tak mungkin semuanya itu,
    melihatnya ‘kan dicuci beberapa hari ke depan
    karena terlihat ia agak kusamnya
    Kutahu, tiada yang abadi
    Namun, entah,
    kuingin wangi ini tetap ada
    kuingin kenang pertanda segala kebaikan
    yang telah terbagi antara kita

  • 10 Februari 2014 - 10:35

    Anke:

    Nog keihard genieten daar!! xxxx

  • 10 Februari 2014 - 10:36

    Pavel De Jonge:

    Vrouwtje moet wel recht blijven lopen en als vrouwtje terug is op het werk, gaan we voor het vrouwtje thee zetten. Gros gros bissou

  • 10 Februari 2014 - 10:55

    Esther:

    Nog lekker genieten van al het goeds wat je daar doet! Veel plezier nog. En goed dat je de pannekoeken in Indonesie op de kaart zet:) Groetjes Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Goede mensen, op deze site kunnen jullie mij volgen op mijn reis naar Djok Jakarta. Ik ga daar 2 maanden meedraaien in een weeshuis, Victorie genaamd. Hier wonen 30 kinderen vanaf 10 tot 18 jaar. Ik ga ervaring en kennis opdoen/delen. Momenteel werk ik bij Bijzonder Jeugdwerk Brabant in Deurne, waar ik op een groep10 jongens in de leeftijd van 15 tot 18 jaar begeleid. Deze jongens zijn door verschillende omstandigheden tijdelijk uit huis geplaatst. Ik verheug me om op 2 januari te vertrekken. Ik hoop samen met jullie mooie en leerzame ervaringen te delen. Tot spoedig. Hartelijke groet, Jacqueline

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 24224

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 20 Februari 2014

Weeshuis Victorie

Landen bezocht: