Gong Xi Fa Cai! Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu Gong Xi Fa Cai! Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jacqueline Ewijk - WaarBenJij.nu

Gong Xi Fa Cai! Gelukkig nieuwjaar

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

31 Januari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Chinees nieuwjaar! Gisteren met de kinderen "onde onde" (spreek uit als ondee ondee) gemaakt, een chinese lekkernij voor vandaag. Tjee we hebben wel 1000 knikker bolletjes gedraaid, dat geduld hier. Ik ben wel blij dat ik gaande de tijd ervaar dat de kinderen het lang niet altijd leuk vinden wat ze MOETEN doen. Tijdens het rollen heb ik verhalen verteld over mijn basis schooltijd, hoe stout ik was. Gieren brullen. Beetje aangedikt, eigenlijk niks voor mij.....

Vinci en de jongens en meiden uit de buurt van Flores liggen mij wel. Net iets temperamentvoller en stouter. Bu verteld dat deze kinderen moeilijker te hanteren zijn, maar wel open en niet stiekem zijn. Vorige week toen ik alleen met ze was werd Vinci kwaad op Alfon en smeet hem op de grond. En die blik, vuur uit de ogen. He he de eerste keer dat ik iets van onrust ervaar. Zo gezond! 2 min. later voorbij.

Zij zijn het ook die een ondee balletje richting mij gooien. Oke even balletjes gevecht. Je moet ze dan zien, zo ondeugend. En hier kun je van de grond eten....

Bu vertelde dat de kinderen in China langs de deuren gaan met nieuwjaar en dan : Gong Xi Fa Cai, kiongi kiongi zeggen.Spreek uit als: (kong ksie Fa tjsai, kiongi, kiongi, de g als de ned. g uitspreken) Gelukkig nieuwjaar en gefeliciteerd betekent het.
Ze krijgen dan geld in een klein envelopje.( foto's volgen) Bu vroeg mij om alle 32 kinderen morgen aan mijn slaapkamer deur te laten aankloppen. Ik vroeg of het voor de oudsten niet te kinderachter is. Ze is ervan overtuigd dat ze het leuk vinden. Ze moeten de wens foutloos uitspreken en krijgen dan het geld zakje. Geloof maar niet dat er ook maar een fout gemaakt is.Het geld hebben ze nog tegoed van de opbrengst van o.a. hun tekeningen, daar kunnen ze zelf iets voor kopen. We waren van plan om samen naar de markt te gaan met hun, dat is hier bijna niet te doen. Druk, slecht begaanbare " stoepen" en veel verkeer. Daarbij wil de een een pet de ander een shirt etc. Nu mogen ze zelf kijken wat ze ermee doen. De kleintjes zag ik vanmorgen al richting warung fietsen. Een magnum halen is hier een luxe...

n.b. volgende week is meeting, was door Jakarta verhaal niet doorgegeaan.

Voor de sponsoren:

Spellen in Ned. gekocht.
Shirts zijn 18 februari klaar, 40 besteld, ook voor vrijwillgers en Bu Dedeh.
Schoolmateriaal is aangeschaft, waaronder de stoelen.
Teken schilder materiaal aangeschaft.
Prijzen voor wekelijkse bingo gekocht.
Traktatie op magnum tijdens mijn " oppas avond".
Geld in zakjes gestopt i.v.m chinees nieuwjaar
Ik ga geregeld met enkele kinderen fietsen en dan verwen ik ze lekker.
Volgende week naar de bioscoop.
De week erna een dag naar het strand.Bus besproken. We maken zelf het eten voor de picknick, inkoop doe ik.
Zakken rijst, groente en geregeld veel fruit gekocht.

Mochten jullie nog vragen hebben stel ze gerust.

Ik kan wel hele analyses geven over de gesprekken met Bu, vrijwilligers etc. m.b.t. kinderen,werk. Ik denk niet dat dit voor iedereen even boeiend is, daarbij hebben ze ook hier recht op privacy.

Fijne avond!



  • 31 Januari 2014 - 13:35

    Sid :

    Alhamdulillah!!

  • 01 Februari 2014 - 11:47

    Jose & Niko:

    Jacqueline,

    Een groter contrast is nauwelijks denkbaar. Gisteren een hoop sores meegemaakt en nu zit je midden in het Chinees nieuwjaar! De vermoeiende dag werd afgerond door de Indische keuken als ontmoetingsplaats. Net als in veel andere Aziatische landen, heeft Indonesië ook een eetcultuur. De Indonesische keuken heeft, in al zijn verschillende stijlen, een aantal kenmerken gemeen. Overal in Indonesië eet men als hoofdvoedsel rijst en maken kruiden een onmisbaar bestanddeel uit van het eten. Ook contrast en evenwicht zijn van belang in de Indonesische keuken. Naast de vele pittige gerechten bereidt men ook zoete of zoute smaken. Tevens kent Indonesië een echte snackcultuur, de smakelijke Indische snacks zoals ; pisang goreng (gebakken banaan), bapao (gestoomd broodje met vleesvulling), pasteitjes (half maantje met gehakt en groente), lemper (rolletje kleefrijst met kippenvulling) en onde onde ( rijstballetjes met zoete vulling).

    Selamat makan,

    Joes & Niko

  • 02 Februari 2014 - 16:29

    Anke:

    Je ziet er goed en happy uit op de foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Goede mensen, op deze site kunnen jullie mij volgen op mijn reis naar Djok Jakarta. Ik ga daar 2 maanden meedraaien in een weeshuis, Victorie genaamd. Hier wonen 30 kinderen vanaf 10 tot 18 jaar. Ik ga ervaring en kennis opdoen/delen. Momenteel werk ik bij Bijzonder Jeugdwerk Brabant in Deurne, waar ik op een groep10 jongens in de leeftijd van 15 tot 18 jaar begeleid. Deze jongens zijn door verschillende omstandigheden tijdelijk uit huis geplaatst. Ik verheug me om op 2 januari te vertrekken. Ik hoop samen met jullie mooie en leerzame ervaringen te delen. Tot spoedig. Hartelijke groet, Jacqueline

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 24229

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 20 Februari 2014

Weeshuis Victorie

Landen bezocht: